Tiden hvor du nøkternt kan liste opp alle de gode egenskapene ved tjenestene eller produktene dine, er over.
Mannen og dama i gata blir daglig eksponert for nesten uendelig mange reklamer som skriker etter oppmerksomhet – på Internett, i epostinnboksen, i byen og på bussen, og selgere som både ringer og sender meldinger.
For å få bedre respons må du trekke kundene dine inn med innhold som engasjerer. Treff folk på et dypere plan enn du gjør med kun fakta eller selvskryt. Her kommer historiefortelling inn.
Helt siden tidenes morgen, da huleboerne samlet seg rundt kveldsbålet for å gnafse i seg dagens fangst, har mennesket delt historier. Det ligger programmert inn i genene våre å fatte interesse for historiefortelling. I tillegg til filmer og romaner er også markedsføring en mulighet som effektivt kan bære fram historier.
Hvorfor er historiefortelling i markedsføring effektivt? Jo, fordi heller enn å opplyse folk om hvor «bra» produktet eller tjenesten er, så bringes de med på et eventyr – uansett hvor hverdagslig det måtte være.
La oss si et snekkerfirma tilbyr å bygge en hytte på en solfylt ås. Vi kan informere om at hytta ligger bedre plassert enn andre hytter i området, spesielt for folk som vil ha god utsikt. I tillegg ligger den usjenert til. Greit, fint er det, men hva så? Det finnes hundrevis av hytter som skryter av å «ligge usjenert til».
Hva om vi isteden får innblikk i livet til en familie som trenger en løsning på problemet sitt?
Thorvald Thorsen og familien hans fra Oslo sliter med å finne den perfekte hytta i Valdres. I to lange år har de saumfart fjell og daler etter hytter som har nøyaktig den utsikten og fraværet av naboer som familien lengter etter. Men uansett hvor bra førsteinntrykk, er det alltid noe som ikke gir dem den «gode hyttefølelsen på fjellet».
Nå har det faktisk blitt så ille at når de skal se på nye hytter, så begynner kona å uffe seg over at det er nytteløst, og ungene bare griner og kaster opp i bilen på de lange turene. Søket etter hyttedrømmen har blitt et mareritt Thorvald ikke klarer å løpe fra. Hver gang han tar med familien på en ny visning får han hjertebank, blir kald på hendene og knærne skjelver. Hvor mange flere visninger orker familien før begeret renner over?
Men plutselig en dag dukker det opp en annonse på nettet – et snekkerfirma skal selge en tomt i Valdres med en hytte bygget etter kundens unike ønsker og behov. Tomta er på en naturskjønn ås uten naboer. Ja, de har til og med et vann i nærheten!
Etter et par måneder har firmaet bygget hytta – nøyaktig som familien ønsket. Hyttedrømmen er endelig oppfylt. Barna sprudler av glede og kona ble så fornøyd med Thorvalds utrettelige innsats at nå venter de faktisk en tredje unge …
Nå er dette kanskje ikke en historie som nøyaktig skildrer problemer hyttekjøpere flest støter på, men illustrerer likevel det at ved å bruke «ekte» mennesker og en dose humor, så virkeliggjør den situasjonen hyttesøkende familier kan befinne seg i. Hver enkelt historie skrevet i markedsføringsøyemed må inkludere utfordringer som er realistiske for den gitte kundebasen, slik at de kan oppleve løsningen på problemene gjennom menneskene i historien.
Dette er ofte mye mer effektivt enn at vi som kunder blir fortalt at «produktet er veldig bra fordi sånn og sånn». I et kort øyeblikk deltok vi i livet til familien Thorsen, opplevde stresset til Thorvald, og så hvordan hytta til snekkerfirmaet løste problemet deres.
Historiefortellende markedsføring vekker empati og emosjoner i oss. Ved å legge inn et unikt, menneskelig element i budskapet gjør det at merkevaren din skiller seg ut i mengden.
En historie blåser liv i et dødt produkt, og det blir isteden en levende løsning på et reelt problem – uansett hva problemet er.
Les mer om innholdsproduksjon i TALA
Dersom historier i markedsføring gjøres riktig, vil det ikke oppleves som selgende. Potensielle kunder vil gladelig innta innholdet simpelthen fordi det er morsomt, trist, spennende, eller hva som helst. Når historien er ferdig, vil de være mer åpne for å prøve produktet eller tjenesten din.
Men selvfølgelig, du klikker jo ikke vanligvis på annonser – ikke jeg, heller – men jaggu har du kommet deg inn hit og faktisk lest hele artikkelen! SÅ effektivt er det altså å fortelle og engasjere, heller enn å kjedelig ramse opp fordeler ved et produkt.
Les mer om hvordan historiene kan skrives
Og du … ikke glem at vi kan hjelpe bedriften din med dette også.