I økende grad henvender bedrifter seg til oss fordi de har fått et saftig krav for bruk av andre sine bilder og illustrasjoner. Da er det stort sett bare å bla opp, dessverre – det er tross alt noen andres åndsverk.
Du trenger nye spennende bilder til nettsiden eller kanskje bare en enkel juleillustrasjon til Facebook. Da er det enkelt å tenke at dette finner jeg bare på nettet, så krediterer jeg bare fotografen sammen med bildet. Slik fungerer det dessverre ikke.
Med bl.a. muligheter for bildesøk i Google, hjelper det også fint lite om fotografen sitter på andre siden av kloden og du driver en liten bedrift på bygda i Norge.
Kort forklart så har du ikke lov til å bruke andres bilder, enkle illustrasjoner, tekst, lyd, video eller annet åndsverk, uten godkjennelse fra vedkommende. For mer informasjon og detaljer, les Åndsverkloven på lovdata.no.
Bruker / har du brukt andres bilder blir resultatet fort at du får en regning i etterkant, som gjerne er noen hundre prosent høyere enn om du hadde kjøpt rettigheten i forkant.
Generelt er det nesten alltid best å bruke egne bilder. Ikke kun med tanke på rettigheter, men også fordi de ofte gir din bedrift større verdi. De gir deg en unik profil, de forteller akkurat det budskapet du ønsker og de oppleves “lokale” for kunden.
I mange situasjoner, kanskje spesielt i sosiale medier, foretrekker jeg faktisk et dårlig mobilbilde i egen regi – fremfor et profesjonelt bilde tatt av en fotograf i en annen situasjon.
Har du ikke tilgang på egne relevante bilder, så kanskje du kjenner noen du kan spørre?
Avhengig av situasjon finnes det også mange gode bildebanker på nett. Her får du gjerne rettigheter på bruk av bilder gratis eller til en rimelig kostnad, men du har da heller ingen eksklusivitet.
Her er noen eksempler på slik sider (husk å les rettighetene for hver enkelt side):