Spørsmålet jeg nok oftest får fra kunder retter seg mot telefonselgere som tilbyr synlighet på Google – er dette noe jeg trenger?
Generelt råd: vær skeptisk.
Når en selger spiller opp produktet sitt med synlighet i Google som verdi, kan det være veldig mange ulike produkter vi snakker om. Google har selv mange spennende produkter. I tillegg gjør Googles viktige posisjon i kundereisen, at mange andre annonseprodukter er utviklet for å forbedre posisjonen her – vår egen plattform iValdres.no er et eksempel på dette.
I denne bloggposten kan jeg ikke ta for meg alle mulighetene, men velger å kommentere de 2 produktene selgeren med størst sannsynlighet snakker om. Google Min Bedrift og Google Ads. 2 svært viktige virkemidler for digital synlighet, hvor det ene er et gratisprodukt som altfor mange betaler for årlig.
Google Min Bedrift kan forklares som Google sin bedriftskatalog, hvor i utgangspunktet alle registrerte bedrifter blir synlig med sin egen bedriftsprofil. Tjenesten er gratis og gjør at bedriften din blant annet blir synlig ved siden av søkefeltet, som utklippet over viser, og i Google maps (kart).
Det er en stor fordel å ta eierskap til sin egen profil, slik at du kan gjøre nødvendige og smarte endringer på profilen din. Åpningstider, nettsidelink, kontaktinfo osv. Det kan i mange tilfeller også være gunstig å være aktiv med denne siden.
Å behandle sin egen bedriftsside, er noe de fleste fint klarer å gjøre selv, hvor Google selv gir god informasjon om dette på sine sider. Ønsker du ikke å bruke tid på å sette deg inn i dette, så kan du også ta kontakt med oss – vi bruker ikke mye tid på å forbedre profilen din.
Problemet. Veldig mange av selgerne som ringer deg, snakker om nettopp dette produktet. De har rett i at dette er et godt virkemiddel, men unngår å fortelle at produktet i utgangspunktet er kostnadsfritt. I stedet for å ta en timepris for arbeidet de faktisk utfører for deg, setter de deg ofte opp på et abonnement med en årlig kostnad (gjerne 5000,- og oppover).
Google Ads er betegnelsen på annonsesystemet til Google. Her registrer og optimaliserer man selv sine annonser i Googlenettverket (søkeannonser, display/banner, Youtube m.m.).
Som nevnt er det liten tvil om at Google har en helt sentral posisjon i våre brukervaner og videre inn i dine kunders kundereise. I mine øyne er tilgjengeligheten gjennom søkeannonser det første virkemiddelet jeg hadde vurdert, uavhengig av hvilke bransje jeg hadde vært bedriftsleder i. I tillegg er flere av de andre annonseproduktene svært aktuelle for mange. Google ads har vi skrevet mer om i en tidligere bloggpost.
Google sin posisjon i vår hverdag, sammen med fleksible, målrettede og rimelig annonseprodukter, gjør at dette absolutt bør vurderes. Også dette er noe du kan sette opp og optimalisere selv på sidene til Google Ads. Jeg vil anbefale å bruke litt tid på å sette seg inn i mulighetene, da planleggingen, optimaliseringen og auksjonssystemet er sentralt for å få gode resultater.
Hos oss i TALA er det Ben som jobber mest med Google Ads. Han er kurset og sertifisert i jobben han gjør.