Favicon, TALA
Favicon, TALA
Simen Valdemar Thorsrud
Skrevet av
Simen Valdemar Thorsrud
Dato
25/06/2019
Kategori

Google Ads - Målrettet reklameinvestering

Du har ansvar for markedsføring og profilering av bedriftens tjenester og produkter, og vurderer nå hva slags annonsering som gir mest verdi for pengene – tradisjonell eller digital?

Google Ads er et kostnadseffektivt alternativ til tradisjonell annonsering. Her når du rett ut til de som aktivt søker på Internett etter produkter og tjenester innen din bransje.

Ingen forhåndsbetaling behøves. Du setter et budsjett – stort eller lite – og betaler bare hvis noen er interesserte nok til å klikke på annonsen.

Bestem hvem som ser annonsen din – og betal kun når de vil se den

Et konkret eksempel:

Målrettet annonsering til klikkpris

La oss si du er tømrer og selger tømmerhytter i Valdres.

Vi lager en tekstannonse som ligger øverst i søkeresultatene når noen søker etter «bygge tømmerhytte i Valdres» på Google. Vi sier du er villig til å betale 4 kroner hver gang noen søker akkurat dette – og klikker på annonsen din og inn på nettsiden.

Da vet du på forhånd at når du har brukt 4000,- i annonsekroner, så har 1000 potensielle kunder søkt etter tømmerhytter i Valdres og selv valgt å klikke seg inn på din nettside. Om du har et konkurransedyktig produkt, så er dette et svært positivt regnestykke for de fleste.

Tradisjonell annonsering når ut til altfor mange uinteresserte folk

Ta dette i motsetning til tradisjonell annonsering, hvor det f.eks er vanlig å ha annonser i avisa, eller sende reklame til folks postkasser. Her betaler du for å treffe alle – uavhengig av hvor mange av disse som er potensielle kunder for deg. Sammenlignet med andre alternativ er annonseprisene gjerne overpriset og du betaler en fastpris på forhånd, uten å ha noen formening om hva dette vil gi av resultater.

Målretting av annonser, hvor du betaler kun når folk har engasjert seg i annonsen din – og har generelt lavere annonsepriser – gjør at vår erfaring er at Google Ads-kampanjer ofte er den mest kostnadseffektive annonseringen våre kunder kan gjøre.

Les mer om rådgivning og annonsekampanjer i TALA

Ikke kast bort tid og penger på å «gjøre det selv»

Alle kan i praksis opprette en Google Ads-kampanje, og mange tenker kanskje det er en grei skuring å slenge opp noen annonser. Men uten kunnskap om hvordan systemet fungerer blir det lett til at man kaster bort verdifulle kroner og mye tid på å famle i blinde.

Fordelen med å la profesjonelle gjøre jobben er at du slipper å bruke verdifull tid på å lære deg alt det tekniske og praktiske med digital annonsering, og kan være trygg på at jobben er i gode hender.

Vi tar oss av alt og sender statistikk og vurderinger med jevne mellom – etter avtale.

Flere blogginnlegg

phone-handsetcrossmenuchevron-right