Favicon, TALA
Favicon, TALA
Elin Spildrejorde Tystad
Skrevet av
Elin Spildrejorde Tystad
Dato
11/05/2019
Kategori

Hva gjør egentlig en grafisk designer?

Jeg er utdannet visuell kommunikatør – en munnfull som kanskje ikke er helt lett å forstå.

Visuell kommunikasjon, for enkelhetens skyld også kalt grafisk design, betyr kort sagt å formidle ideer/budskap gjennom tekst og bilder til en bestemt mottaker. Den grafiske designeren står også for den visuelle utformingen av budskapet.

Det er min jobb å sørge for at budskapet du ønsker å formidle kommer klart og tydelig frem, og når mottakeren du ønsker. Grafisk design kan utføres i forskjellige medier, som for eksempel webdesign, reklame, skilt, bildekor, emballasje, brosjyrer, magasin, bøker, logo, visuell identitet, visittkort, brevark, klær – egentlig alt du ser rundt deg som har et budskap.

Logo og visuell profil

Jeg nevnte logo og visuell profil. Hva ligger egentlig i disse uttrykkene, og hvorfor er det nødvendig? En logo trenger ikke være en illustrasjon/beskrivelse av hva din bedrift tilbyr, den må heller ikke være bedriftens navn i tydelig lesbar skrift. En logo kan være et symbol, merke eller et emblem som skal være lett for kundegruppen å kjenne igjen.

Grafisk design, og logo med visuell profil

Driver du for eksempel et snekkerfirma, konkurrerer du mot andre firmaer i bransjen. Hva skal til for at du skiller deg fra disse konkurrentene? Hvordan skal kunden få vite at din bedrift eksisterer? Hvordan skal kunden klare å huske deg til neste gang han trenger din hjelp?

Les mer om grafisk design i TALA

Ved å ha en unik logo som representerer ditt firma. Er logoen laget av en grafisk designer, er utseende, fargevalg, skrifttype, dekorelement – alt som utgjør logoen, basert på strategier om hvilken kundegruppe du ønsker å nå ut til. Jeg setter meg inn i den ønskede kundegruppens ståsted og ser dine tjenester utenfra. Jeg tilegner meg forståelse om hva din bedrift tilbyr, hva som er spesielt med akkurat din bedrift (er du raskest, billigst, har lengst erfaring, har du de beste resultatene), samt hva som er firmaets verdier, fokus og satsningsområde. Tar man ikke hensyn til slike strategier og bare lager en logo uten noen tanker bak, kan man risikere at kundene dømmer bedriften som useriøs.

Andre fordeler med en profesjonell logo, er at du kan bruke farger og elementer fra denne på alle plattformer du operer på. Du får gjennom valgene som er tatt i logoen en visuell profil. Dette blir ditt firmas unike utseende, som blir lett å kjenne igjen når de samme fargene, skrifttypen, og dekorelementer dukker opp på alle plattformer du er synlig på, og skaper en rød tråd i alt du kommuniserer ut mot kunden. Et snekkerfirma har gjerne visittkort, en nettside, logo på arbeidstøy- og biler, kanskje brevark, penner og skilt.

Ved å bruke en profesjonell aktør i en slik prosess vil du spare både tid og penger, ved at du mottar et fullstendig produkt som fungerer på alle plattformer.

Har du spørsmål eller vil høre mer om jobben jeg gjør, ta veldig gjerne kontakt med meg på tlf. 923 17 195 eller elin@tala.no

Flere blogginnlegg

phone-handsetcrossmenuchevron-right