En markedsplan kan enkelt forklares som planlegging av bedriftens aktiviteter og strategier, for å kunne oppnå et bestemt mål. Skal du følge prosessen til punkt og prikke, så er dette en omfattende jobb – men som vil være et nyttig verktøy for videre drift.
Jeg vet også at de fleste av våre kunder ikke har en markedsplan nedskrevet og at lederen / eieren ofte vil synes at dette høres bortkastet ut. De har jo tross alt gjort det bra i mange år, uten en slik plan – hvorfor trenger vi dette nå?
I realiteten har du sannsynligvis mye av innholdet i en slik plan allerede. Ikke nedskrevet som en rapport, men i ditt eget hode.
Hvem er kunden min? Hva skal jeg gjøre for at mine kunder kommer tilbake senere? Hvilken beliggenhet bør kontoret/butikken min ha? Hva slags prisnivå skal vi ligge på? Hva gjør at du som kunde bør bruke meg, i stedet for alle mine konkurrenter? Slik kunne vi fortsatt.
For små og mellomstore bedrifter spesielt, så mener jeg at den største fordelen med å utarbeide en markedsplan – er at du tvinges til å tenke igjennom alle områder av din virksomhet, og for å få en mer bevisst oversikt over muligheter og trusler, styrker og svakheter.
Om du vurderer en mulig problemstilling nå, kanskje du ikke trenger å feile og erfare deg frem til svaret senere? Kanskje kan du også gjøre det enda bedre, om din kunnskap og kompetanse er satt litt mer i system?
For litt større bedrifter er det enda større fordel å få satt alle planer og strategier i system. Flere ansatte, hvor alle jobber i samme retning, mot felles mål og til gitte rammer, og for å få en rød tråd i arbeidet mot sitt marked og for sin merkevare.
Min erfaring med eget selskap, sammen med noen hundre selskap jeg har jobbet sammen med, så mener jeg at mange av oss kan spare tid på å utarbeide en markedsplan på ett eller annet nivå.
Enkelte ting som ikke er utarbeidet skikkelig første gangen, ender med at man bruker mer tid over flere år.
Et eksempel kan være annonsering og sponsing. Ved å sette opp en strategi og plan årlig, slipper du å bruke mye tid på dette hver gang noen kommer med en forespørsel. Dette kan du gjøre i helt egen regi, men tar du kontakt med oss så vil vi sannsynligvis kunne spare deg for tid og hodebry – da vi allerede har god kunnskap om mulighetene som finnes.
Et annet eksempel som strekker seg over flere år, kanskje hele bedriftens levetid, er din visuelle profil. Ved å utarbeide en logo og ha ta et gjennomtenkt valg av profil (fargebruk, skrifttyper, bilder / illustrasjoner m.m.), så vil du kunne spare tid hver gang du skal ha en annonse, skilt, bildekor og annen profilering. I tillegg vil en klar profil gi deg en betydelig verdi mtp. gjenkjennelseseffekt og merkevarebygging.
Les mer om vår rådgivning innen markedsføring
Innholdet i en markedsplan vil varierer fra bedrift til bedrift, sammen med tiden man ønsker å investere i en slik planleggingsfase. Noen av de generelle områdene man gjerne vil ta en vurdering er: