Hva er SEO?

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

En del av mine kunder har hørt uttrykkene søkemotoroptimalisering eller SEO, men vet kanskje ikke helt hva det betyr.

Tatt i betraktning at de fleste kundene våre ikke ønsker å sette seg grundig inn dette selv, så har jeg her forsøkt meg på en grunnleggende forklaring av jobben som gjøres og hvorfor dette er verdifullt.

Kundene dine ønsker å finne informasjon selv

Kunden ønsker selv å søke seg frem til informasjon om dine produkterI dag er det nærmest naivt å tro at våre kunder ikke bruker Internett. Og om du har drevet bedrift noen år, så skal jeg gjette på at dine kunder har skaffet seg mer informasjon før de tar kontakt med deg i dag – sammenlignet med bare noen få år siden.

Den enkle tilgangen på så ufattelige mengder informasjon på Internett, gjør at kjøpsmønsteret vårt endrer seg og vi ønsker i økende grad å lese oss opp selv – før vi gjør en handel eller tar kontakt med en fagperson. Dette gjelder om vi skal kjøpe ny vaskemaskin, så vel som det å bygge seg hus.

Verdien av å være synlig når noen leter etter en bedrift som deg, eller at det er du som gir kunden informasjon om et konkret produkt de vurderer å kjøpe, er naturligvis veldig stor.

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Søkemotoroptimalisering, også forkortet SEO, er et begrep for de tiltakene man gjør på en nettside – for at siden skal rangere høyere i søkeresultatene til Google og andre søkemotorer.

Tidligere var denne jobben nesten utelukkende triksing. Masse søkeord som gjerne var skjulte, falske linker inn på siden osv. Slik er det ikke lenger og faktisk vil du heller bli straffet for mange av disse triksene nå – enten ved dårligere søkeplasseringer eller at du fjernes helt fra søkemotoren.

I dag må du produsere det beste innholdet for de aktuelle søkene du er interessert i, som igjen er presentert på riktig måte. Nettsiden din må være rask, brukervennlig og ha et godt helhetsinntrykk hos søkemotorer som Google – noe man blant annet får ved at andre relevante sider med høy autoritet linker til deg. I tillegg får brukernes faktiske handling på siden din mer og mer å si.

Se også: – Ny nettside? Velg en som gjør deg synlig

Mange kan litt, få kan mye

SEO og søkemotoroptimalisering i praksisSøkemotoroptimalisering er komplekst og krevende å gå i dybden på, i tillegg til at man til enhver tid må holde seg oppdatert. Undertegnede alene har nok over et årsverk i timer, på testing og kursing for å forstå det helhetlige bildet. I tillegg bruker jeg flere timer hver uke for å holde meg oppdatert.

De fleste som lager nettsider har en grunnleggende forståelse av SEO og gjør de tiltakene som de fleste andre kjenner. Med kun noen få virkelig verdifulle søkeplasseringer for hvert søk, så holder det dessverre sjeldent å gjøre en like god jobb som konkurrenten. For å ta viktige topplasseringer må man ha litt mer forståelse og gjøre litt andre tiltak – det er årsaken til at jeg har brukt så mye tid på søkemotoroptimalisering.

En ledende aktør på SEO

Søkemotorene har jo ikke gått ut med en fasit på søkemotoroptimalisering, og dette er jo en evt. fasit som til stadighet endres. Det at mye handler om å gjøre ting litt annerledes og bedre enn konkurrenten, gjør at de aller beste ofte holder kortene tett til brystet. Derfor kan det være utfordrende å peke ut hvem som er best på SEO.

Det som er målbart er referanser og tidligere utførte prosjekter. Ser vi på kompetansen, erfaringen og referansene vi har i TALA, så er vi i hvert fall en av de ledende aktørene innen SEO i Innlandet.

Vår beste referanse er iValdres.no som er toppresultat ved nesten alle bransjesøk i Valdres, men mange av de andre bedriftsnettsidene vi har laget – kan også underbygge vår posisjon på SEO.

Les mer om webdesign og nettsider fra TALA

Er søkesynlighet viktig for alle?

Søkesynlighet er relevant for de fleste selskaper, på kryss av bransjer – også nisjebedrifter.

Illustrasjon for å vise verdien i SEODet å gjøre en nettside godt søkesynlig kan derimot være en arbeids- og kostnadskrevende jobb, spesielt i bransjer med stor konkurranse. Da er det ikke nødvendigvis lønnsomt å alltid ha topplasseringer.

Derfor varierer fokuset på søkesynlighet, også når vi setter opp nye nettsider. Dette er noe som avklares med kunde før oppstart.

Annonsering i søkemotorer

Annonsering i søkemotorer kan kompensere noe, om din nettside er lite søkesynlig. Google Ads (tidl. Google Adwords) er nok det mest kjente eksempelet.

Dette er som oftest svært kostnadseffektiv, da du selv bestemmer hva folk må søke etter for å få opp annonsen din – og videre kun betaler når folk har engasjert seg i annonsen din.

Likevel vil en organisk (gratis) topplassering få mer trafikk enn annonsene, til tross for at annonsene ligger over.

Les mer om rådgivning og annonsekampanjer i TALA

Har du spørsmål eller vil høre mer om jobben vi gjør, ta veldig gjerne kontakt med meg på tlf. 958 26 757 eller simen@tala.no

Simen Valdemar Thorsrud

Skrevet av
Simen Valdemar Thorsrud