Ny nettside? Velg en som gjør deg synlig

En informativ, profesjonell og velfungerende nettside vil gi bedriften din verdi på flere områder, men hva er viktigst og hva bør du tenke igjennom når du skal bygge ny?

Avhengig av bransje og bedrift, så er synlighet som oftest hovedgrunnen til at bedriften ønsker egen nettside. Det er den som gir bedriften din en digital tilstedeværelse, som igjen kan gjør deg synlig ved relevante søk på Internett – og søkemotorer som Google og Bing.

Det som er nesten ironisk, er at de fleste nettsidene til små og mellomstore bedrifter ikke er spesielt synlig. Ja, den gjør deg synlig når folk søker på firmanavnet ditt, men den store verdien og vekstmuligheten ligger i å være synlig når nye kunder søker informasjon om det du tilbyr.

Grunner til hvorfor din bedrift bør ha nettside

I 2019 er det svært få bedrifter som ikke er tjent med å ha egen nettside. Nedenfor skal jeg forsøke å sette ord på noen av verdiene en nettside kan gi din bedrift.

  • Synlighet
  • Gir informasjon kunden krever
  • Forsterker effekten av annonsering og reklame
  • Troverdighet, som underbygger f.eks. gode referanser og jungeltelegrafen
  • Effektiviserer arbeidshverdagen til de ansatte
  • Ny direkte salgskanal, med f.eks. nettbutikkløsning
  • Du kan dele din kunnskap i form av innhold – underbygger din kompetanse, kunden finner innholdet hos deg og ikke konkurrenten, effektivt supplement til annonsering, sosiale medier m.m.

Les mer om webdesign i TALA

Hva kreves for å få en synlig nettside?

SEO gir deg en synlig nettside, illustrert med søkeresultatSøkemotorer som Google vektlegger utallige faktorer for å bestemme hvilke nettsider som rangerer øverst i søkeresultatene ved ulike søk. De tiltakene man gjør for å bli mer synlig i søk, blir betegnet som søkemotoroptimalisering – forkortet SEO.

Om du ønsker at din nettside skal gjøre deg mer synlig, krever det derfor at den som lager nettsiden din har god kunnskap på dette feltet.

SEO er komplekst, men noen viktige tankesett kan være:

  • Unikt innhold som svarer best på det søket du ønsker å bli synlig på
  • Skaffe linker inn til siden, bl.a. for å fortelle søkemotorene at dette er en trygg og informativ nettside
  • Rask, brukervennlig og oversiktlig nettside, slik at folk blir lenge på siden etter et søk
  • Innholdet er plassert og strukturert riktig, slik at søkemotorene enkelt forstår innholdet basert på tekst, bilder, video og kode
  • Høy klikkrate. Interessant fremførelse av nettsiden din i søkeresultatene, slik at folk velger å klikke seg inn på akkurat din side
  • En del teknisk etterarbeid som hjelper bl.a. Google å forstå nettsidens struktur, og gjennomgå innholdet raskt og hyppig

Se også: – Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

TALA – en ledende aktør på SEO i Innlandet

SEO og søkesynlige nettsider er vårt klart største konkurransefortrinn innen webdesign. Vår kompetanse, erfaring og referanser viser at vi er en ledende aktør på søkemotoroptimalisering i Innlandet.

Det hjelper lite om alle er like gode på SEO – da det kun er noen få søkeplasseringer på hvert søk som virkelig gjelder.

Derfor har jeg alene brukt mer enn 2000 timer på kursing og testing innen SEO, og fortsatt må jeg bruke flere timer ukentlig for å holde meg oppdatert på endringer og for å utvikle meg videre.

Er søkesynlighet viktig for alle?

Illustrasjon for å vise verdien i SEOVi bruker søkemotorer som Google til å finne svar på alle typer spørsmål. Derfor er søkesynlige nettsider like aktuelt for en nisjebedrift, som for alle andre bedrifter. Faktisk er det jo enklere å ta gode plasseringer om konkurransen er liten.

Derimot i bransjer hvor konkurransen er veldig stor, så kan SEO bli så tidkrevende og kostbart på de viktigste søkeordene, at enkelte bedrifter er mest tjent med å bruke budsjettene i andre kanaler hvor de når kundene sine.

Har du spørsmål eller vil høre mer om jobben vi gjør, ta veldig gjerne kontakt med meg på tlf. 958 26 757 eller simen@tala.no

Simen Valdemar Thorsrud

Skrevet av
Simen Valdemar Thorsrud