En informativ, profesjonell og velfungerende nettside vil gi bedriften din verdi på flere områder, men hva er viktigst og hva bør du tenke igjennom når du skal bygge ny?
Avhengig av bransje og bedrift, så er synlighet som oftest hovedgrunnen til at bedriften ønsker egen nettside. Det er den som gir bedriften din en digital tilstedeværelse, som igjen kan gjør deg synlig ved relevante søk på Internett – og søkemotorer som Google og Bing.
Det som er nesten ironisk, er at de fleste nettsidene til små og mellomstore bedrifter ikke er spesielt synlig. Ja, den gjør deg synlig når folk søker på firmanavnet ditt, men den store verdien og vekstmuligheten ligger i å være synlig når nye kunder søker informasjon om det du tilbyr.
I 2019 er det svært få bedrifter som ikke er tjent med å ha egen nettside. Nedenfor skal jeg forsøke å sette ord på noen av verdiene en nettside kan gi din bedrift.
Les mer om webdesign i TALA
Søkemotorer som Google vektlegger utallige faktorer for å bestemme hvilke nettsider som rangerer øverst i søkeresultatene ved ulike søk. De tiltakene man gjør for å bli mer synlig i søk, blir betegnet som søkemotoroptimalisering – forkortet SEO.
Om du ønsker at din nettside skal gjøre deg mer synlig, krever det derfor at den som lager nettsiden din har god kunnskap på dette feltet.
SEO er komplekst, men noen viktige tankesett kan være:
Se også: – Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?
SEO og søkesynlige nettsider er vårt klart største konkurransefortrinn innen webdesign. Vår kompetanse, erfaring og referanser viser at vi er en ledende aktør på søkemotoroptimalisering i Innlandet.
Det hjelper lite om alle er like gode på SEO – da det kun er noen få søkeplasseringer på hvert søk som virkelig gjelder.
Derfor har jeg alene brukt mer enn 2000 timer på kursing og testing innen SEO, og fortsatt må jeg bruke flere timer ukentlig for å holde meg oppdatert på endringer og for å utvikle meg videre.
Vi bruker søkemotorer som Google til å finne svar på alle typer spørsmål. Derfor er søkesynlige nettsider like aktuelt for en nisjebedrift, som for alle andre bedrifter. Faktisk er det jo enklere å ta gode plasseringer om konkurransen er liten.
Derimot i bransjer hvor konkurransen er veldig stor, så kan SEO bli så tidkrevende og kostbart på de viktigste søkeordene, at enkelte bedrifter er mest tjent med å bruke budsjettene i andre kanaler hvor de når kundene sine.